Επιστήμονες, βγείτε από το εργαστήριο για εξερεύνηση καριέρας

  • Home
  • Blog
  • Uncategorized
  • Επιστήμονες, βγείτε από το εργαστήριο για εξερεύνηση καριέρας

Άρθρο της Karin Bodewits, 21 Σεπτεμβρίου 2021

Η Joyce κάθεται στον πάγκο του εργαστηρίου, σημειώνοντας ανήσυχα σε ένα τετράδιο. Την περασμένη εβδομάδα, παρουσίασε με επιτυχία τη διατριβή της. Θα έπρεπε να αισθάνεται ανακουφισμένη και περήφανη, αλλά δεν είναι. Αισθάνεται λες και το σώμα της αντικατέστησε το άγχος της υπεράσπισης με το άγχος του να μην ξέρει τι θα κάνει μετά. Για τώρα, θα μείνει στο εργαστήριο σε μια 6μηνη μεταδιδακτορική θέση για να τελειώσει ένα έργο από το διδακτορικό της, όχι επειδή της αρέσει η δουλειά – δεν της αρέσει – αλλά για αναβάλλει τις αποφάσεις σχετικά με την επόμενη κίνησή της.

“Μακάρι να ήμουν εσύ,” λέει μελαγχολικά η Joyce στη συνάδελφό της την Babette, που εργάζεται σε έναν κοντινό πάγκο, προσπαθώντας πυρετωδώς να τελειώσει τα πειράματά της και ταυτόχρονα να προετοιμαστεί για τη δική της υπεράσπιση.

Η Babette διακόπτει τη δουλειά της για μια στιγμή και κοιτάζει την Joyce, μπερδεμένη. “Θες να είσαι… εγώ;” ρωτάει. “Δεν νομίζω! Είμαι τόσο αγχωμένη για τις εξετάσεις μου. Δεν θα είμαι πλήρως προετοιμασμένη γιατί – με ηλίθιο τρόπο!- προσφέρθηκα να δουλέψω σε αυτό το πρόγραμμα προβολής που θα μου φάει όλο τον χρόνο τις επόμενες εβδομάδες. Μακάρι να βρισκόμουν στη δική σου θέση και να είχα ήδη παρουσιάσει τη διατριβή μου και να είχα τελειώσει το πτυχίο μου!”

“Και πάλι θα ήθελα να ήμουν εσύ,” απαντά η Joyce σιγανά, και ντρέπεται λίγο να παραδεχτεί ότι ζηλεύει την Babette παρόλο το άγχος της, το οποίο είναι ήδη γνώριμο στην Joyce από τις δικές της πρόσφατες εμπειρίες όταν έγραφε και διόρθωνε τη διατριβή της, μελετούσε για την προφορική της παρουσίαση και ετοίμαζε την ομιλία της.

“Αλλά γιατί;” αναφωνεί σαστισμένη η Babette.

“Δεν ζηλεύω τις επόμενες εβδομάδες που έχεις να περάσεις. Αλλά έχεις αυτή την εσωτερική πυξίδα, Babs. Μοιάζεις να ξέρεις τι θέλεις να κάνεις. Θα βρεις εύκολα μια καλή δουλειά, που να σου ταιριάζει πραγματικά, ενώ εγώ θα κάθομαι εδώ μπερδεμένη και χαμένη.”

Κατά τη διάρκεια του διδακτορικού της, η Joyce έκανε σχεδόν ακριβώς ό,τι της ζητούσε ο καθηγητής της: εστίαζε 100% στην έρευνά της, στο 100% του χρόνου. Κι από την πλευρά του καθηγητή, η προσπάθεια απέδωσε. Τελείωσε περίπου έναν χρόνο νωρίτερα από τους περισσότερους στο εργαστήριο, με τρεις δημοσιεύσεις σε καλά επιστημονικά περιοδικά.

Από την άλλη μεριά, η Babette εκνεύριζε τον καθηγητή της με τις δραστηριότητες που δεν είχαν να κάνουν με την έρευνα. Ξεκίνησε το διδακτορικό της πριν την Joyce και θα το τελειώσει μετά. Δεν ήταν η καλύτερη στο να λέει όχι όταν την καλούσαν να συμμετάσχει σε εξωσχολικά προγράμματα, αλλά δεν μπορούσε και να δει τον εαυτό της να περνά όλο της τον χρόνο στο εργαστήριο. Η έρευνα ήταν μόλις ένα μέρος της ζωής της. Με κάποιον τρόπο συμμετείχε στην οργάνωση πολλών εκδηλώσεων στην πόλη. Μια ανοιχτή συζήτηση για τις δοκιμές σε ζώα, το ετήσιο συνέδριο της τοπικής οργάνωσης των Νεαρών Μοριακών Βιολόγων, επισκέψεις ταλαντούχων μαθητών στο πανεπιστήμιο – Η Babette πάντα φαινόταν να είναι ο άνθρωπος που όλοι έψαχναν και ήταν χαρούμενη να βοηθά. Ήταν επικοινωνιακή, χαρισματική και ευφυής σε αυτές τις δραστηριότητες, κάτι που της προσέφερε μια αίσθηση ενέργειας και εκπλήρωσης. Καθώς έχτισε ένα δίκτυο μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, υπήρχαν πάντα νέες ιδέες για να αναλάβει.

Η ενασχόληση αυτή την έφερε και σε επαφή με πιθανούς εργοδότες, κάτι που της έδωσε προτεραιότητα για προσκλήσεις σε συνέντευξη.

Η Joyce βλέπει όλα αυτά τα οφέλη που έχασε. “Ανακάλυψες τι σου αρέσει και τι όχι,” σχολιάζει η Joyce. “Το μόνο που ανακάλυψα εγώ είναι ότι δεν μου αρέσει η δουλειά στο εργαστήριο. Και τι σημασία έχει πόσες δημοσιεύσεις έχω αν δεν ξέρω πού θα πάω μετά;”

Η Babette ξεφυσάει, ευγνώμων για τη νέα προσέγγιση στην εμπειρία της αλλά και στεναχωρημένη για τη φίλη της, αφού δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι αντιμετώπιζε αυτές τις δυσκολίες.

“Ποτέ δεν είναι αργά να ξεκινήσεις,” συμβουλεύει η Babette. “Ψάξε για κάτι που δεν απαιτεί πολύ χρόνο και θα επωφεληθείς από αυτό στον χρόνο που έχεις διαθέσιμο.”

Η Joyce δεν φαίνεται να έχει πειστεί, αλλά η Babette θυμάται μια ενδιαφέρουσα ευκαιρία που βρήκε. Δεν ταίριαζε για εκείνη αλλά σκέφτηκε ότι μπορεί να ταίριαζε στην Joyce. “Άκουσα ότι το περιοδικό του πανεπιστημίου ψάχνει για ένα άρθρο σχετικά με τις ευκαιρίες καριέρας των διδακτορικών. Μήπως οι συνεντεύξεις για αυτό θα ήταν καλός τρόπος για να προσανατολιστείς στα επόμενά σου βήματα;”

Το πρόσωπο της Joyce φωτίζεται. “Νομίζω κατάλαβα πού το πας,” απαντάει. “Χρειάζομαι ένα διάλειμμα από το γράψιμο. Αλλά χθες είδα μια πρόσκληση για ένα πάνελ σε έναν μαθητικό επιστημονικό διαγωνισμό. Αυτό μπορεί να μου ταιριάζει καλύτερα. Όταν είδα την ανακοίνωση σκέφτηκα ότι θα είναι ωραίο, αλλά δεν μου πέρασε από το μυαλό να το κάνω γιατί ήμουν ακόμα κολλημένη στο ότι πρέπει να εστιάζω 100% στο εργαστήριο. Για να βρω τις πληροφορίες, ίσως πρέπει να το ξανασκεφτώ.”

“Είμαι σίγουρη ότι θα τα πας περίφημα,” επιβεβαιώνει η Babette. “Και δεν ξέρεις ποτέ πού μπορεί να σε οδηγήσει.”

Το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες απαιτούν πολύ χρόνο, μπορεί να σου αποσπούν την προσοχή από την έρευνα, και μπορεί να μην τις βλέπει θετικά ο καθηγητής σου. Όμως είναι πολύ παραπάνω από μερικές πινελιές χρώματος στο βιογραφικό σου. Αυτές οι δραστηριότητες σου επιτρέπουν να αναπτύξεις δεξιότητες που συμπληρώνουν εκείνες που μαθαίνεις στο εργαστήριο, όπως η οργάνωση εκδηλώσεων, ή η επικοινωνία με μη-επιστήμονες. Διευρύνοντας τις δεξιότητές σου, θα μάθεις ποιες από αυτές απολαμβάνεις να χρησιμοποιείς και να αναπτύσσεις, αλλά και πώς θέλεις να δουλέψεις.

Ο προγραμματισμός και η προτεραιότητα τέτοιων επιπλέον δραστηριοτήτων σε ένα ήδη αρκετά γεμάτο πρόγραμμα όπως είναι εκείνο των διδακτορικών ή μεταδιδακτορικών φοιτητών δεν είναι κάτι απλό. Αλλά αν γνωρίζεις ότι αξίζει τον κόπο και μπορεί να σου προσφέρει πολλά, τότε θα βρεις λίγο χρόνο.

Τέλος, χαλάρωσε. Ο σκοπός δεν είναι να κάνεις όσο το δυνατόν περισσότερα. Είναι μια άσκηση προτεραιοποίησης – η τέχνη του να ενημερώνεις τον εαυτό σου για το τι μπορεί να γίνει και να διαλέγεις αυτό που ταιριάζει καλύτερα στα ενδιαφέροντα και το πρόγραμμά σου, με αυτή τη σειρά.

Leave A Reply