Τα υπερηχητικά αεροσκάφη επιστρέφουν με ένα πιο οικολογικό και ήσυχο προφίλ

Η επιστημονική ομάδα The Sciencing Team παραθέτει κείμενα προς ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση του κοινού.

20 χρόνια μετά την καθήλωση του Concorde, μία νέα γενιά υπερηχητικών αεροπλάνων είναι έτοιμη να επιστρέψει στους αιθέρες.

Φαίνεται πως σήμερα, 20 χρόνια μετά, το φουτουριστικό όνειρο του τρίωρου υπερηχητικού ταξιδιού Λονδίνο-Νέα Υόρκη επανέρχεται. Ένας μεγάλος αριθμός εταιρειών και ερευνητικών ινστιτούτων επενδύουν σε μία νέα γενιά αεροσκαφών, με πρωτοπόρο την Αμερικανική εταιρεία Boom που αναμένεται να εκτελέσει την πρώτη πτήση του νέου αυτού αεροσκάφους, εν ονόματι Overture, μέσα στο 2021. Η NASA έχει εγκαινιάσει ένα αντίστοιχο πειραματικό υπερηχητικό αεροσκάφος που μειώνει τα επίπεδα του θορύβου, το X-59, ενώ τέλος η εταιρεία Aerion σε συνεργασία με την Boeing αναμένεται να έχει έτοιμο για απογείωση αντίστοιχο αεροσκάφος έως το 2025.

Ηχορύπανση

Ένας βασικός λόγος για τον οποίο διερευνάται η αναγέννηση των υπερηχητικών πολιτικών αεροσκαφών πηγάζει από την ανάγκη για μείωση της ηχορύπανσης και του προβλήματος του φράγματος του ήχου. Δεν είναι λίγες οι φορές που στρατιωτικά υπερηχητικά αεροσκάφη έχουν σπάσει το φράγμα του ήχου με αποτέλεσμα να προκαλούν ακόμα και το σπάσιμο παραθύρων πάνω από περιοχές που πετάνε.

Η σύγχρονη τεχνολογία έρχεται να λύσει και αυτό το πρόβλημα. Πράγματι, σύμφωνα με μία ενδιαφέρουσα έρευνα, η ένταση του ηχητικού φράγματος εξαρτάται κυρίως από το αεροδυναμικό σχήμα του αεροσκάφους. Έτσι, τα νέας τεχνολογίας αεροσκάφη αναμένεται να ακούγονται το ίδιο δυνατά όσο και μία ηλεκτρική σκούπα.

Αν και ακόμα αυτός ο στόχος της μείωσης της έντασης του φράγματος του θορύβου βρίσκεται ακόμα σε θεωρητικό επίπεδο, οι ερευνητές είναι αισιόδοξοι.

Το Concorde, εκτός από το πρόβλημα του φράγματος του ήχου, ήταν οικονομικά ασύμφορο λόγω της υψηλής κατανάλωσης καυσίμων που απαιτούσε. Τα νέας τεχνολογίας υπερηχητικά αεροσκάφη έχουν μειώσει σε σημαντικό βαθμό την κατανάλωση καυσίμων μέσω της χρήσης πιο οικονομικών μηχανών αλλά και καλύτερης αεροδυναμικής. Και πάλι όμως, αναμένεται τα υπερηχητικά αυτά αεροσκάφη να κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά αεροσκάφη, δημιουργώντας επιπλέον προβλήματα ρύπανσης και επιπτώσεις που επιδεινώνον την κλιματική κρίση.

Ένας πιθανός τρόπος αντιμετώπισης αυτού του αδιέξοδου προβλήματος είναι η χρήση νέων μορφών καυσίμων, όπως βιοκαύσιμα ή υγρό υδρογόνο. Το υγρό υδρογόνο προηγείται σαν πιθανή λύση, καθώς δεν παράγει καθόλου εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Παρόλα αυτά, και τα βιοκαύσιμα, που παράγονται από φυτά ή απόβλητα, θα μπορούσαν να αναμειχθούν με κοινά συμβατικά καύσιμα ώστε να μειώσουν το οικολογικό αποτύπωμα των νέων υπερηχητικών αεροσκαφών.

Επιπλέον, σύμφωνα με το ερευνητικό πρόγραμμα OASyS οι αεροπορικές εταιρείες στο μέλλον αναμένεται όντως να εντάξουν αυτή τη νέα τεχνολογία αεροσκαφών στην αγορά. Στην πραγματικότητα βέβαια, οι πιθανότητες αυτού του σεναρίου εξαρτάται από τον τρόπο που θα εξελιχθεί η έρευνα γύρω από τα υπερηχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων της επάρκειας των καυσίμων και της καθιέρωσης των σχετικών κανονισμών.

Γεγονός πάντως είναι πως με το Concorde τερματίστηκε απότομα και με τον χειρότερο τρόπο ένα ολόκληρο όραμα για την αεροναυτιλία. Αυτή τη στιγμή η ελπίδα αναγέννησης των υπερηχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς έχει επανέλθει.

Πηγή: https://horizon-magazine.eu/article/back-boom-supersonic-planes-get-ready-quieter-greener-comeback.html?utm_medium=email&utm_source=icf&utm_content=This+week+in+Horizon%3A+supply+chains%27+footprint%2C+new+supersonic+aircraft%2C+3D+Greek+dances%2C+spy+albatrosses&utm_campaign=

Leave A Reply