Μαθήματα ανοσίας από τις νυχτερίδες

νυχτερίδες

Η επιστημονική ομάδα The Sciencing Team παραθέτει κείμενα προς ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση του κοινού.

Οι νυχτερίδες έχουν μία μοναδική γενετική ικανότητα να ανέχονται πολλές ιογενείς λοιμώξεις. Μπορούμε άραγε να ανακαλύψουμε και να αξιοποιήσουμε αυτό το μυστικό;

Ο Brian Bird είναι κτηνίατρος και ιολόγος στο Πανεπιστήμιο Davis της Καλιφόρνια, καθώς και μέλος της ερευνητικής ομάδας του προγράμματος PREDICT, και μελετά εδώ και αρκετό καιρό νυχτερίδες και άλλα άγρια είδη με στόχο την αντιμετώπιση μολυσματικών ασθενειών. Μαζί με την ομάδα του κατά τη διερεύνηση μίας επιδημίας του ιού Marburg, ανακάλυψε ένα σπήλαιο γεμάτο νυχτερίδες.

Η επιστημονική ομάδα, με τα κατάλληλα μέτρα προστασίας, διεξήγαγε μετρήσεις και δειγματοληψίες από τα ζώα προκειμένου στη συνέχεια να πραγματοποιήσει και έλεγχο για την ύπαρξη ή όχι του υπό διερεύνηση ιού. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος το οποίο περιλάμβανε περισσότερες από 30 χώρες, οι επιστήμονες ανακάλυψαν περισσότερους από 1000 νέους  ιούς, πολύ περισσότερους από αυτούς που αναμένανε. Μέσω του προγράμματος οι επιστήμονες κατάφεραν επίσης να κατανοήσουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος των νυχτερίδων και τον τρόπο με τον οποίο αμύνονται απέναντι στην πληθώρα των ιών.

Είναι γνωστό ότι οι νυχτερίδες μεταφέρουν πολλά παθογόνα που είναι επικίνδυνα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Οι επιστήμονες σήμερα πιστεύουν ότι οι νυχτερίδες κατά κάποιο τρόπο καταφέρνουν και καταστέλλουν τη φλεγμονή.

Εκτός από αυτή την ανοχή απέναντι στη μόλυνση, αξίζει να σημειωθεί ότι οι νυχτερίδες είναι στην πραγματικότητα τα μοναδικά ιπτάμενα θηλαστικά στον πλανήτη. Εξαιτίας αυτής της ιδιότητάς τους έχουν αναπτύξει κι άλλα μοναδικά χαρακτηριστικά, όπως  εξαιρετικά υψηλό μεταβολισμό, απουσία  χρόνιων φλεγμονών, ενώ στην ουσία δεν εμφανίζουν καρκίνο.

Στο σύνολο των θηλαστικών, συμπεριλαμβανομένων και των ανθρώπων, τα χρωμοσώματα αναπτύσσουν κάποιες προστατευτικές δομές που ονομάζονται τελομερή. Τα τελομερή με την πάροδο του χρόνου φθείρονται και προκαλούν τη γήρανση των κυττάρων. Σε κάποιες νυχτερίδες, παρόλα αυτά, τα τελομερή δεν φθείρονται ποτέ! Λες και τους έχει δοθεί το δώρο της «αθανασίας» από τη Μητέρα Φύση!

Έτσι, οι νυχτερίδες ανέχονται ένα μεγάλο αριθμό, εξαιρετικά θανατηφόρων για τον άνθρωπο, ιών [1],[2],[3],[4]. Για να κρατήσουν αυτούς τους ιούς υπό έλεγχο, οι νυχτερίδες παράγουν κάποια μόρια, τις ιντερφερόνες οι οποίες πυροδοτούν μία αλυσιδωτή αντίδραση που παρεμβαίνει στην αναπαραγωγή του ιού.

Και οι άνθρωποι παράγουν ιντερφερόνες, και μάλιστα επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Rockefeller ανακάλυψαν ότι ασθενείς που δεν είχαν ένα συγκεκριμένο τύπο ιντερφερόνης εμφάνισαν πιο σοβαρά συμπτώματα κορωνοϊού, ακόμα και θανάτους.

Ένα από τα εναπομείναντα κομμάτια στο παζλ της πρόληψης απέναντι στους ιούς και στις πανδημίες που προκαλούν είναι η διερεύνηση ειδών της άγριας ζωής που μεταφέρουν παθογόνα επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία. Από αυτή τη διερεύνηση μπορεί να προκύψουν χρήσιμες πληροφορίες για την αντιμετώπιση  μελλοντικών ασθενειών. Η γνώση του τρόπου με τον οποίο οι νυχτερίδες και άλλα άγρια είδη αλληλεπιδρούν με διάφορες μολύνσεις μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν και να εμποδίσουν μία μελλοντική πανδημία.

Για την πηγή: https://bit.ly/3bm9iTh