Γιατί στο διαδίκτυο οι άνθρωποι αποκαλύπτουν τόσο εύκολα τα προσωπικά τους δεδομένα;

ιδιωτικότητα

Ένα γνωστό παράδοξο στην έρευνα σχετικά με την ιδιωτικότητα, αφορά στη συμπεριφορά στο διαδίκτυο: όταν οι συμμετέχοντες ρωτούνται αν ανησυχούν για την ιδιωτικότητα στο διαδίκτυο απαντούν ναι, ενώ στην πράξη μοιράζονται τα προσωπικά τους δεδομένα διαδικτυακά χωρίς δεύτερη σκέψη.

Σε μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο πρόσφατο τεύχος του Proceedings of Computer-Human Interaction (CHI 2020), μια ομάδα ερευνητών του πανεπιστημίου Penn State ταυτοποίησε 12 αιτίες που ενδεχομένως θα διαφωτίσουν αυτό το φαινόμενο. «Πιστεύουμε πως οι άνθρωποι αποκαλύπτουν πληροφορίες εν θερμώ, επηρεασμένοι από παροτρύνσεις (ατάκες) που εμφανίζονται στο περιβάλλον μιας πλατφόρμας ή μιας εφαρμογής», αναφέρει ο S. Shyam Sundar, καθηγητής στο Donald P. Bellisario College of Communications και συν-επικεφαλής του Ερευνητικού Εργαστηρίου για τις Επιπτώσεις των Μέσων Ενημέρωσης.

Οι 786 συμμετέχοντες κλήθηκαν να διαβάσουν 12 πιθανά διαδικτυακά σενάρια και να αξιολογήσουν το κατά πόσο θα αποκάλυπταν προσωπικές πληροφορίες. «Στις διαδικτυακές συνεντεύξεις, απέδιδαν την γνωστοποίηση κυρίως σε τέτοιες παροτρύνσεις παρά σε άλλες αιτίες», σχολιάζει ο Sundar.

Οι ατάκες εκμεταλλεύονται και ενεργοποιούν τις ευρετικές αναλύσεις, νοητικές συντομεύσεις που βασίζονται σε εμπειρικούς κανόνες σχετικά με την αυθεντία, τη μόδα, την αμοιβαιότητα, την αίσθηση του ανήκειν, την αυτό-προστασία, την άμεση επιβράβευση, τη διαφάνεια, την δημοσιοποίηση και άλλα. Για παράδειγμα, ο εμπειρικός κανόνας ότι «εφόσον οι περισσότεροι αποκαλύπτουν προσωπικές πληροφορίες, τότε μπορώ να το κάνω με ασφάλεια» ονομάζεται «ευρετική μόδας». Οι 12 κυρίαρχες παροτρύνσεις-ευρετικές που αναλύθηκαν αυξήσανε τις πιθανότητες αποκάλυψης προσωπικών δεδομένων.

«Αυτές οι ατάκες δεν είναι πάντα προφανείς», σύμφωνα με την Mary Beth Rosson, επικεφαλή καθηγήτρια Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή και υπεύθυνη μεταπτυχιακών προγραμμάτων στο Πανεπιστήμιο Πληροφορικής και Τεχνολογίας. «Στο LinkedIn, μπορεί να είναι μια δήλωση που σε ενημερώνει ότι σε αντίθεση με το 70% των επαφών σου δεν έχεις ολοκληρώσει το προφίλ σου», αναφέρει ο Sundar. Σχετικά με την «ευρετική αυθεντίας», δηλαδή την εγγενή εμπιστοσύνη σε μια αρχή, «η παρουσία ενός λογότυπου μιας έμπιστης εταιρίας μπορεί να κάνει τους χρήστες να νιώσουν ασφαλείς καθώς πιστεύουν ότι κάποιος φροντίζει γι αυτό», αναφέρει η Rosson.

Στόχος της έρευνας είναι η ενίσχυσης της παιδείας στα μέσα ενημέρωσης, καθώς η ικανότητα αναγνώρισης των βασικών κατηγοριών παροτρύνσεων μπορεί να καταστήσει τους διαδικτυακούς χρήστες πιο έξυπνους, εμποδίζοντας τη γνωστοποίηση δεδομένων. Τα ευρήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ειδοποιήσεων που θα ενημερώνουν τους χρήστες τη στιγμή που συναντούν τέτοιες ατάκες και θα τους ρωτούν αν είναι σίγουροι ότι επιθυμούν να αποκαλύψουν κάποια πληροφορία, δίνοντάς τους χρόνο να ξανασκεφτούν τη συγκεκριμένη συναλλαγή.

Για την πηγή.

Leave A Reply