Τα επιστημονικά νέα της τελευταίας εβδομάδας: 25-30 Νοέμβρη 2019

• Τα επιστημονικά νέα της τελευταίας εβδομάδας: 25-30 Νοέμβρη 2019
επιστημονικές έρευνες
Η αυξημένη χρήση αντιβιοτικών σχετίζεται με τη νόσο του Πάρκινσον

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη από ερευνητές του πανεπιστημιακού νοσοκομείου του Ελσίνκι, η αλόγιστη έκθεση σε ευρέως χρησιμοποιούμενα από του στόματος αντιβιοτικά σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου Πάρκινσον. Οι ισχυρότερες συσχετίσεις βρέθηκαν για ευρέως φάσματος αντιβιοτικά και για αυτά που δρουν έναντι αναερόβιων μικροβίων και μυκήτων. Επιπλέον, η διάρκεια χορήγησης των αντιβιοτικών φαίνεται να έχει σημασία. Οι ερευνητές θεωρούν ότι η υπερβολική χρήση ορισμένων αντιβιοτικών μπορεί να δημιουργήσει προδιάθεση για την ανάπτυξη της νόσου Πάρκινσον, ακόμα και μετά από 10 με 15 χρόνια. Η συσχέτιση αυτή πιθανά εξηγείται από τις καταστροφικές επιπτώσεις που έχει η χρήση των αντιβιοτικών στη μικροβιακή χλωρίδα του εντέρου.

Δημοσιεύτηκε στο: Movement Disorders

Πώς τα όνειρα μας προετοιμάζουν να αντιμετωπίσουμε τους φόβους μας

Τα άσχημα όνειρα εξυπηρετούν κάποιο σκοπό; Προκειμένου να απαντήσουν σε αυτή την ερώτηση, ερευνητές από το πανεπιστήμιο και πανεπιστημιακά νοσοκομεία της Γενεύης, σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Wisconsin των ΗΠΑ, ανέλυσαν τα όνειρα από πολλούς ανθρώπους και προσδιόρισαν ποιες περιοχές του εγκεφάλου ενεργοποιήθηκαν από το αίσθημα του φόβου κατά τη διάρκεια των ονείρων τους. Όταν οι άνθρωποι ξύπνησαν, διαπιστώθηκε ότι οι περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τον έλεγχο των συναισθημάτων ανταποκρίθηκαν πιο αποτελεσματικά σε καταστάσεις που προκαλούσαν φόβο. Τα αποτελέσματα αυτά, υποδεικνύουν ότι τα όνειρα μας βοηθούν να αντιδρούμε καλύτερα σε τρομακτικές καταστάσεις, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για νέες θεραπευτικές μεθόδους βασιζόμενες στα όνειρα για την καταπολέμηση του άγχους.

Δημοσιεύτηκε στο: Human Brain Mapping

Ο αυτισμός και η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής μοιράζονται κοινές γονιδιακές αλλαγές

Ο αυτισμός και η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας αποτελούν διαφορετικές αναπτυξιακές διαταραχές, που μπορεί όμως να έχουν κάποια κοινά συμπτώματα. Για παράδειγμα, τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να επιδείξουν βίαιη ή επιθετική συμπεριφορά, να είναι παρορμητικά και να αντιμετωπίζουν προβλήματα στο σχολείο και τις κοινωνικές σχέσεις. Τα ίδια συμπτώματα μπορούν να εμφανίσουν και παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής. Ερευνητές από το iPSYCH, το μεγαλύτερο ερευνητικό πρόγραμμα της Δανίας στον τομέα της ψυχιατρικής, ανακάλυψαν ότι οι ομοιότητες μεταξύ των δύο αυτών διαταραχών πιθανά συνδέονται με αλλαγές που συμβαίνουν στα ίδια γονίδια. Πρόκειται για την πρώτη γονιδιωματική μελέτη σε παιδιά με αυτισμό και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, μέσω της οποίας αποκαλύπτεται ένα κοινό γονίδιο που συνδέει τις δύο αυτές διαταραχές.

Δημοσιεύτηκε στο: Nature Neuroscience

Τεστ ούρων μπορεί να φέρνει επανάσταση στη διάγνωση του καρκίνου του προστάτη

Βρετανοί επιστήμονες ανέπτυξαν ένα τεστ ούρων για την ανίχνευση του καρκίνου του προστάτη, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε δείγματα ούρων που συλλέγονται στο σπίτι. Η καινοτομία αυτή προέρχεται από ερευνητές του πανεπιστημίου της ανατολικής Αγγλίας και του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Norfolk & Norwich, που δημιούργησαν ένα τεστ το οποίο διαγιγνώσκει τον επιθετικό καρκίνο του προστάτη και προβλέπει, ακόμα και πέντε χρόνια νωρίτερα από τις υπάρχουσες κλινικές μεθόδους, αν οι ασθενείς θα χρειαστούν θεραπεία ή όχι. Το συγκεκριμένο τεστ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε δείγματα που συλλέγονται στο σπίτι, επομένως οι άνδρες δεν χρειάζεται να πηγαίνουν δείγματα στο νοσοκομείο ή να πρέπει να υποβληθούν σε ορθική εξέταση. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προόδου, που μπορεί να φέρει επανάσταση στη διάγνωση της νόσου.

Δημοσιεύτηκε στο: Biotechniques

Γιατί παγώνουμε όταν τρομάζουμε; Μελέτη σε μύγες μπορεί να δώσει την απάντηση

Μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το πανεπιστήμιο Κολούμπια σε μύγες των φρούτων, ανέδειξε τη σεροτονίνη ως τη χημική ουσία που ενεργοποιεί την απόκριση του σώματος στον τρόμο, το αντανακλαστικό αυτό που κάνει το σώμα να παγώνει στιγμιαία ως απόκριση σε πιθανές απειλές. Σύμφωνα με τη μελέτη, όταν οι μύγες αντιλαμβάνονται μια απρόσμενη αλλαγή στο περιβάλλον τους, όπως μια ξαφνική δόνηση, εκκρίνεται σεροτονίνη που τις  κάνει προσωρινά να “παγώνουν” στο σημείο που βρίσκονται. Παρόλο που τα ευρήματα αυτά αφορούν αποκλειστικά τις μύγες των φρούτων, οι ερευνητές θέλουν να διαπιστώσουν αν στους ανθρώπους ενεργοποιείται ο ίδιος ή παρόμοιος μηχανισμός απόκρισης όταν τρομάζουν.

Δημοσιεύτηκε στο: Current Biology