Τα επιστημονικά νέα της τελευταίας εβδομάδας: 11-17 Νοέμβρη 2019

• Τα επιστημονικά νέα της τελευταίας εβδομάδας: 11-17 Νοέμβρη 2019
επιστημονικές ανακαλύψεις
Ένα νέο όπλο ενάντια στους θανατηφόρους μύκητες

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο Monash στην Αυστραλία βρήκαν πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα νανοσωματίδια στον εντοπισμό μικροβίων, θανατηφόρων πολλές φορές, που έχουν εισβάλει στον οργανισμό καθώς και στη μεταφορά στοχευμένης θεραπείας με πιο αποτελεσματικό τρόπο. Η μελέτη αφορούσε τον μύκητα Candida albicans, ένα συνηθισμένο μικρόβιο που μπορεί να μετατραπεί σε θανατηφόρο όταν αποικίσει στον ιατρικό εξοπλισμό, όπως στους καθετήρες. Σκοπός τους ήταν η εύρεση ενός βιοαισθητήρα για την έγκαιρη διάγνωση, πρόληψη και θεραπεία μολυσματικών ασθενειών που μπορούν να αποβούν θανατηφόρες. Βρέθηκε ότι τα νανοσωματίδια μπορούν να προσδένονται πάνω στα κύτταρα του μύκητα, χωρίς ωστόσο να είναι τοξικά γι’ αυτά.

Δημοσιεύτηκε στο: ACS Applied Interfaces and Material

Επιστήμονες παράγουν στη μαγιά πιθανή βιταμίνη και φάρμακο για τη νόσο Αλτσχάιμερ

Επιστήμονες από το κέντρο βιολογικής βιωσιμότητας Novo Nordisk κατάφεραν για πρώτη φορά την παραγωγή εργοθειονίνης με βιολογικό τρόπο χρησιμοποιώντας τη μαγιά της αρτοποιίας. Η εργοθειονίνη είναι ένα φυσικό αμινοξύ με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που προλαμβάνει το κυτταρικό στρες το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε παθήσεις του εγκεφάλου, νευρολογικές βλάβες και καρκίνο. Επίσης, έχει αναφερθεί ότι ασθενείς με νευροεκφυλιστικές διαταραχές παρουσιάζουν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα εργοθεινόνης στο αίμα σε σχέση με το γενικό πληθυσμό. Σύμφωνα με τη μελέτη, η εργοθειονίνη παρουσιάζεται πολλά υποσχόμενη στην πρόληψη νευροεκφυλιστικών διαταραχών όπως η άνοια και η νόσος Αλτσχάιμερ σε αρουραίους και σκουλήκια. Σύμφωνα με τα ευρήματα αυτά, η εργοθειονίνη πιθανά να μπορεί ως βιταμίνη να αποτρέψει ή να καθυστερήσει την εμφάνιση νευροεκφυλιστικών διαταραχών.

Δημοσιεύτηκε στο: Frontiers in Bioengineering and Biotechnology

Πόσο σημαντικός είναι ο λόξιγκας στα νεογέννητα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου;

Σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου UCL στο Λονδίνο, κάθε φορά που ένα νεογέννητο έχει λόξιγκα διεγείρεται στον εγκέφαλό του μεγάλο κύμα νευρικών σημάτων. Μέσω αυτής της διαδικασίας πιθανά να μαθαίνει πως να ελέγχει την αναπνοή. Η μελέτη βασιζόταν στην παρακολούθηση της δραστηριότητας του εγκεφάλου νεογνών σε συνδυασμό με τη σύσπαση των μυών του διαφράγματος εξαιτίας του λόξιγκα. Η δραστηριότητα που προκύπτει από το λόξιγκα μπορεί να βοηθά τον εγκέφαλο του μωρού να μάθει πώς να παρακολουθεί τους μύες που εμπλέκονται στην αναπνοή ώστε τελικά η αναπνοή να μπορεί να ελεγχθεί εκούσια μέσω της κίνησης του διαφράγματος. Οι λόγοι για τους οποίους έχουμε λόξιγκα δεν είναι απόλυτα κατανοητοί αλλά πιθανά να συμβάλλει στην ανάπτυξη, δεδομένου ότι παρουσιάζεται τόσο συχνά στα έμβρυα και τα νεογέννητα.

Δημοσιεύτηκε στο: Clinical Neurophysiology

Η αποκωδικοποίηση της φωτοσύνθεσης είναι πιθανό να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες σε τρόφιμα

Μελέτη από τα πανεπιστήμια του Sheffield και του Leeds αποκάλυψε τη δομή ενός βασικού συστατικού της φωτοσύνθεσης, του κυτοχρώματος b6f. Πρόκειται για ένα πρωτεϊνικό σύμπλοκο που επηρεάζει σημαντικά την ανάπτυξη των φυτών μέσω της φωτοσύνθεσης. Η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε «ανασχεδιασμό» της φωτοσύνθεσης στα καλλιεργούμενα φυτά ώστε να επιτευχθεί η υψηλότερη απόδοση παραγωγής και να καλυφθούν οι επείγουσες ανάγκες σε τρόφιμα ενόψει της προβλεπόμενης αύξησης του πληθυσμού παγκοσμίως.

Δημοσιεύτηκε στο: Nature

Τα βακτήρια του εντέρου μπορεί να αλλάξουν τη διαδικασία της γήρανσης

Διεθνής ερευνητική ομάδα υπό τη καθοδήγηση του τεχνολογικού πανεπιστημίου Nanyang στη Σιγκαπούρη βρήκε ότι οι μικροοργανισμοί που ζουν στο έντερο μπορούν να μεταβάλλουν τη διαδικασία της γήρανσης. Θα μπορούσαμε επομένως να επιτύχουμε την επιβράδυνση της γήρανσης μέσω της διατροφής. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε ποντίκια και έδειξε ότι το μικροβίωμα του εντέρου τροποποιείται κατά τη γήρανση προκειμένου να την αντισταθμίσει και να υποστηρίξει τον οργανισμό μέσω θετικής διέγερσης.

Δημοσιεύτηκε στο: Science Translational Medicine