Τα επιστημονικά νέα της τελευταίας εβδομάδας: 4-10 Νοέμβρη 2019

• Τα επιστημονικά νέα της τελευταίας εβδομάδας: 4-10 Νοέμβρη 2019
ανακαλύψεις
Ανακαλύφθηκε η δομή ενός νέου ενζύμου που συνδέεται με τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων και τον καρκίνο

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια ανακάλυψαν τη δομή ενός νέου ενζύμου, του ZCCHC4, το οποίο τροποποιεί το RNA και βρήκαν τον μηχανισμό που ελέγχει πώς το ένζυμο αναγνωρίζει το υπόστρωμά του. Το ένζυμο αυτό επηρεάζει τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων και έχει συνδεθεί με νεοπλασίες. Η μελέτη εξηγεί τον τρόπο που οι πρωτεϊνικές μηχανές ρυθμίζονται στα κύτταρα ώστε να στοχεύσουν μόρια RNA στα οποία το ένζυμο ZCCHC4 εισάγει την τροποποίηση Ν6-μεθυλαδενοσίνη (m6A).

Δημοσιεύτηκε στο: Nature Communications

Η έκθεση σε ήχους στα πρώτα στάδια ζωής μπορεί να μειώσει την ευαισθησία στους θορύβους στην κληρονομική μορφή αυτισμού, σύμφωνα με μελέτη σε ποντίκια

Σύμφωνα με ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, η έκθεση σε ήχους κατά την πρώιμη ανάπτυξη γενετικά τροποποιημένων ποντικών ώστε να φέρουν το σύνδρομο του εύθραυστου Χ αποκαθιστά τις μοριακές, κυτταρικές και λειτουργικές ιδιότητες του ακουστικού φλοιού, την περιοχή του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τους ήχους. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η έκθεση σε ήχους κατά τη νεαρή ηλικία μπορεί να αποκαταστήσει την επικοινωνία μεταξύ των κυττάρων του εγκεφάλου που έχουν τροποποιηθεί λόγω της μετάλλαξης που οδηγεί στο σύνδρομο του εύθραυστου Χ. Το σύνδρομο αυτό είναι η πιο γνωστή γενετική αιτία του αυτισμού.

Δημοσιεύτηκε στο: Neurobiology of Disease

Πώς ένα γονίδιο προστατεύει από τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2;

Μια διεθνής ερευνητική συνεργασία, με επικεφαλής ερευνητές από τα πανεπιστήμια του Ελσίνκι και της Οξφόρδης, αναγνώρισε το βιολογικό μηχανισμό μέσω του οποίου μια γενετική μετάλλαξη προστατεύει από τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Σύμφωνα με τη μελέτη, αλλαγές σε ένα γονίδιο που κωδικοποιεί την πρωτεΐνη που φέρει ψευδάργυρο μειώνουν τον κίνδυνο για σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 ενισχύοντας την έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας.

Δημοσιεύτηκε στο: Nature Genetics

Ο βαθύς ύπνος μπορεί να ανανεώσει τον «αγχωμένο» εγκέφαλο

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Berkeley βρήκαν ότι ο πιο κατάλληλος τύπος ύπνου για να ηρεμήσει και να επαναφέρει έναν εγκέφαλο από κατάσταση στρες είναι ο βαθύς ύπνος, γνωστός και ως ύπνος αργών κυμάτων χωρίς ταχείες κινήσεις των οφθαλμών (non-rapid eye movement , NREM). Πρόκειται για μια κατάσταση στην οποία οι νευρικές ταλαντώσεις γίνονται εξαιρετικά συγχρονισμένες ενώ μειώνονται οι καρδιακοί παλμοί και η πίεση του αίματος. Τα ευρήματα αυτά αποτελούν μια από τις ισχυρότερες συνδέσεις μεταξύ ύπνου και άγχους μέχρι σήμερα. Ακόμα, δείχνουν ότι ο ύπνος μπορεί να αποτελέσει μια φυσική, μη φαρμακευτική θεραπεία για τις αγχώδεις διαταραχές.

Δημοσιεύτηκε στο: Nature Human Behaviour

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ενδέχεται να κρύβουν κινδύνους για την καρδιά

Η επιστήμη δεν έχει αποφανθεί ακόμα σχετικά με τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, αφήνοντας τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης και τους χρήστες με πολλά ερωτήματα. Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η χρήση ηλεκτρονικών τσιγάρων μπορεί να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στην καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία.

Δημοσιεύτηκε στο: Cardiovascular Research