Η επιστήμη έχει ανάγκη από μέντορες

Η ομάδα του The Sciencing Team αποτελείται από έμπειρους δημοσιευμένους επιστήμονες, οι οποίοι μπορούν να σας προσφέρουν καθοδήγηση στην ακαδημαϊκή σας καριέρα.  Δείτε εδώ τις υπηρεσίες μας.  

Η Maria Mitchell, η πρώτη γυναίκα που έγινε επαγγελματίας αστρονόμος στις Η.Π.Α., ήταν μέντορας, το ίδιο και η επιστήμονας υλικών Mildred Dresselhaus, η ‘βασίλισσα της επιστήμης του άνθρακα’. Όπως πολλοί επιστήμονες, έτσι και εκείνες επιθυμούσαν να γίνουν μέντορες, καθοδηγώντας την επόμενη γενιά χωρίς να περιμένουν αντάλλαγμα.

Η έννοια του μέντορα, όπως και η ίδια η λέξη, εντοπίζεται στην Οδύσσεια του Ομήρου. Στο αρχαίο ελληνικό έπος, η θεά της σοφίας, Αθηνά, πήρε τη μορφή ενός άντρα που ονομαζόταν Μέντορας για να πάρει την κηδεμονία του νεαρού πρίγκιπα Τηλέμαχου, ενώ ο πατέρας του, ο Οδυσσέας, μαχόταν στον Τρωικό Πόλεμο. Ο Μέντορας της Αθηνάς δεν ήταν μόνο ο προστάτης του Τηλέμαχου, αλλά  και ο εκπαιδευτής και καθοδηγητής του.

Η καθοδήγηση είναι ένα στοιχείο της σωστής επίβλεψης μιας έρευνας. Αλλά δεν συμβαίνει πάντα, όπως αποκάλυψε μια έρευνα του Nature το 2018 για την ζωή στο εργαστήριο. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων επιθυμούσε περισσότερη στήριξη στην καθοδήγηση και την επίβλεψη.

Η έλλειψη καθοδήγησης βρίσκεται ανάμεσα στις αιτίες αύξησης διεθνώς των οργανωμένων σχολών διδακτορικής εκπαίδευσης, στις οποίες οι υποψήφιοι διδακτορικού μαθαίνουν σε ομάδες και έχουν πρόσβαση σε ακαδημαϊκή εμπειρία και γνώση, επιπρόσθετα από αυτή του επιβλέποντος καθηγητή τους.

Μερικοί εργοδότες αναγνωρίζουν την σημασία της καθοδήγησης: μεγάλος αριθμός καταρτισμένων ομάδων ακολουθούν τη συνήθη στρατηγική, να αναθέτουν μέντορες στους εκπαιδευόμενους. Το ίδιο κάνουν και οι ακαδημαϊκοί εκδότες, μέσω του διεθνούς συνδέσμου εμπορίου (STM).

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη φόρμουλα για την καθοδήγηση.

Οι ανάγκες των νεαρών ερευνητών εξελίσσονται καθώς το περιβάλλον τους αλλάζει. Πολλές νέες δεξιότητες είναι απαραίτητες σε μία ερευνητική καριέρα, οι οποίες παλαιότερα δεν σχετίζονταν με έναν μέντορα, όπως η ικανότητα να προσαρμόζονται στα συστήματα απόδοσης-επίβλεψης και να διαχειρίζονται διεπιστημονικές ερευνητικές ομάδες. Υπάρχουν όμως πολλοί τρόποι με τους οποίους οι ερευνητές  μπορούν να επωφεληθούν από την εμπειρία των μεντόρων.

 Όλοι οι καλοί μέντορες, πέρα από το να λειτουργούν ως αντηχεία, πρέπει να είναι πρόθυμοι να παρέχουν διδακτικές ευκαιρίες όπου μπορούν, δίνοντας στους εκπαιδευόμενους την ευκαιρία να μαθαίνουν μέσω της αποτυχίας. Μέντορες και εκπαιδευόμενοι, αμφότεροι, πρέπει να εκτιμούν τόσο την αξία της επιτυχίας όσο και της εποικοδομητικής κριτικής. Κανείς από τους δύο δεν θα πρέπει να δει τον ρόλο του ως ένα μέσο για να προσκαλείται σε υψηλού κύρους ομιλίες ή για να εκτοξεύσει τις δημοσιεύσεις του και να αυξήσει την επιρροή του. Η σχέση τους πρέπει συνεχώς να διέπεται από εμπιστοσύνη, αμοιβαίο σεβασμό, ανοιχτή και διαυγή επικοινωνία.

Το γεγονός ότι οι μέντορες δεν θα πρέπει να αναμένουν κάποιο όφελος, καθιστά άκρως σημαντική την εξωτερική υποστήριξη προς το πρόσωπο τους. Επενδυτές και οργανισμοί θα ήταν καλό να επενδύσουν στην εκπαίδευση μεντόρων. Η καθοδήγηση θα έπρεπε να είναι επισήμως αναγνωρισμένη ως μέρος της ερευνητικής αξιολόγησης.

Όσον αφορά τους αποδέκτες της καθοδήγησης, η ευκαιρία να μοιραστούν τις επιτυχίες τους και να αναλύσουν τις δυσκολίες με έναν έμπειρο επαγγελματία μπορεί να είναι ανεκτίμητη. Από την άλλη, για τους μέντορες, αποτελεί ευκαιρία να προάγουν την ακαδημαϊκή γνώση στις επόμενες γενιές.

Η απόκτηση των ικανοτήτων για να γίνει κάποιος καλός μέντορας παίρνει χρόνο, ο οποίος αποτελεί ένα ακόμα πιο πολύτιμο αγαθό στη ζωή ενός ερευνητή. Ωστόσο, για τους μέντορες και όσους επιθυμούν να γίνουν μέντορες, η επένδυση στην μάθηση αξίζει τον κόπο.    

Για την πηγή: https://go.nature.com/2klrJQ6

Leave A Reply